Oh Runaway Searching for what's inspiring in life

Carpe diem resan

Hej hej här är jag. Hemma från en vecka på resande fot i Sverige. Det var på en långpromenad en kväll när solen färgade himlen röd som iden om att jag och Annie skulle ta färjan över till Gotland och cykla runt föddes. Den var nästan helt tagen ur luften, hittad ur ingenstans. Och plötsligt satt vi på färjan med bara hav kring oss.

Vi hyrde cyklar och så lastade vi dem fulla med all packning man kan tänkas ha med sig när man ska cykla runt på en plats man aldrig innan besökt.

Pauser var väldigt viktiga.

Vi stannade ofta till vid kyrkor. Efter några mil på cyklarna insåg vi att kyrkor är något det finns gott om på Gotland. Dem är väldigt vackra och gamla och det var skönt att gå in i dem svala byggnaderna som ombyte mot att cykla på heta vägar med solen brännandes i nacken.

Ja det där med att stanna till vid kyrkor och utforska dem blev lite av vår grej, vi kom nämligen på att vi kunde ladda våra mobiler där inne. Vilket kändes väldigt komiskt. I alla fall så var det väldigt spännande att besöka kyrka efter kyrka, särksilt för mig som är ateist och ofta brukar undvika kyrkor och allt därtill. Dem stod alltid folktomma och öppna.

Och vägarna var oftast öde dem med.

Vi lämnade Visby för vita stränder och somnade till ljudet av vågorna.

Det var ovanligt lätt att hitta bra tältplats och rutinerade efter Hultsfred var det bananlätt att få upp tältet (skoja Annie gjorde allt jobb jag är fruktansvärt dålig på sånt).

Och det bar vidare mot nya platser. Vi cyklade in mot landet och vägarna omfamnades av skog som bröts av av öppna landskap med kossor och får.

Vi hittade ett stort fält där dem odlade majs och där stannade vi till för att fota. Tyvärr hade vi ju bara med oss mobilerna att fota med och jag hade 4 exponeringar kvar på min engångskamera som hängde med till Frida och jag slösade hälften av dem på där. Det var det värt liksom.

Sen cyklade vi vidare och sjöng på Håkan.

Vi möttes av stenar på stranden

och en magnifik himmel.

På morgonen tog vi på oss våra badkläder och tog ett dopp i havet som nästan skulle kunna vara medelhavet, sen cyklade vi mot dem obligatoriska raukarna.

Dem gjorde lite ont att gå på barfota men var väldigt fina.

Och himlen var alldeles blå så det känns sommar in i benmärgen.

Det bestegs lite raukar.

Sen ropade vägen på oss.

Och vi cyklade en himla massa och pausade också en himlans massa eftersom solen gassade som attans och gjorde oss svimfärdiga. Som tur var hade vi lastat cykelkorgen full med vatten, smågodis och resorb.

Efter en hel evighet kom vi till ett ica där vi köpte ännu mer godis och provisorisk middag. Komiskt var ju att vi skämtade om att "Alla vägar bär till Rom" när vi cyklade eftersom att vi cyklade mot Roma, och när vi kommer fram så står det just det på icapåsen.

Vi fortsatte en liten bit längs "stora" vägen för att leta ställe att äta middagen på och svängde in vid första bästa landsväg som ledde till en fin klosterruin från 1164. Där slog vi oss ner och åt middag i gräset.

Och så bar det vidare...

Lagom till solnedgången kom vi till Visby och jag åt en väldigt god glass.

Vi satte upp tältet och lät ingången vara öppen hela natten. Det var fantastiskt.

På morgonen vaknade vi upp till denna utsikt.

Vi letade frukostställe och hittade en mysig gård strax utanför Visby där vi åt goda surdegsfrallor. Vi stannade där ett tag och slöade i en hängmatta vid en trädgård med körsbärs och äppelträd, kikade in på gårdsbutiken och satt och pratade långt efter att kaffet kallnat. Där hade dem även en väldigt fin trädgård där blommor växte fint så vi var tvungen att gå in mitt i allt och ta en bild.

Sen tog vi cyklarna in till vackra Visby.

Där hittade vi till den botaniska trädgården (är något förälskad i botaniska trädgårdar och drömmer om att ha en grönskande trädgård med växthus, tyvärr har jag väldigt ogröna fingrar).

Där växte det alla sorters rosor.

Annie plockade med sig en att ha på hatten.

Fast först fick jag lukta på den lite (den luktade sommar för er som undrar).

Vi kom till en fin bro och jag började tänka på monets målningar.

Vi promenerade vidare och hittade ett lusthus. Ett sånt ska jag ha i min myllrande trädgård när jag är gammal och har all tid i världen till sånt som lever och är vackert. Och så ska jag ha rosor som klättrar längs väggarna och tomater som gror i mitt växthus.

Efter en rundtur i den botaniska trädgården behövde vi fylla på med något gott så vi satte oss vid hamnen och njöt av glass från glassfabriken. Jag valde tre kulor med smak av polka, kiwi och hallon/saltlakrits. Som vanligt var polkaglassen bäst.

Efter glassen plockade vi fram kartan och begav oss ut på historisk vandring i Visby som faktiskt är ett världsarv. Det tycker jag är lite häftigt.

Vi gick runt ringmuren och läste på om tornen.

Sen var det så fantastiskt att man kunde gå in i kyrkoruinerna i staden så det gjorde vi. Vi hittade en gång in i väggen och på nedslitna trappsteg gick vi runt i St. Lars och Drotten. Det var överaskande spännande!

Dessa kyrkor är alltså så gamla att dem övergavs vid Sveriges kyrkliga reformation under 1500-talet. Historienörden i mig jublar.

Vi strövade oss vidare längs gatorna och gick förbi otroligt många fina hus och portar/dörrar. Tänker att här vill jag ha ett sommarhus när jag är äldre.

Kolla bara vilken dröm.

Sen tog Annie med mig till en otroligt vacker utsiktsplats vid Domkyrkan. Havet glittrade.

Vi hade Crossianter och låssades att vi var vid en medeltida fransk by vid medelhavet. Det funkade ganska bra.

Sen började solen sjunka lite lägre och göra skuggorna längre.

Det var helt enkelt dags att dra oss bort mot båten. Vi lämnade in våra cyklar och hämtade ut båtbliljett mot Nynäshamn. Det kändes ganska hemskt att lämna denna ö som överaskat mig posititvt om och om igen. Jag är så otroligt glad att vi av impuls bokade biljetter och begav oss dit. Jag kommer tillbaka. Nästa sommar och sommaren efter det och sommaren efter det. För Gotland är sommaridyll.

Comments

By Clara

Åh vad kul!!

Svar: ja verkligen! :)

Published 2013-07-19 23:43:35

By Karro

mmm så himla underbart och drömlikt inlägg åhhhh

Svar: hihi tack så mycket! :)

Published 2013-07-20 00:14:09

By Izabella

åh vad härligt

Svar: det var det verkligen!

Published 2013-07-20 00:23:25

By Mirjam

Så galet vackert, alla bilder och så hela konceptet att äventyra på cyklar och till fots på en plats man aldrig varit på förut. Idylliska sommarlivet!

Published 2013-07-21 21:00:46

By Shannon

vilken fin idé! det får mig att vilja göra samma sak, och åååh vilka bilder!!!

Svar: ja visst är det! och det behövs faktiskt inte mycket planering alls, så lätt är det!

Published 2013-07-21 21:31:05

By Felicia

alltså så vackra bilder och det ser verkligen helt underbart ut!!

Published 2013-07-22 21:40:15

By Beatrice

Åh, ska till Gotland nu nästa vecka, fast med familjen. Hoppas så på att vi får lika bra väder! Synd att halva resan är superplanerad dock, blir inte så spontant med föräldrarna med alltid.

Published 2013-07-28 18:29:48

By Victoria

Fy tusan vilken härlig resa!

Published 2013-07-31 01:02:15

By Daria

Alltså åh, det har var ju helt fantastiskt. Sånt där vill jag ju också göra helt spontant med mina vänner, haha alltså jag är helt förtrollad av den här ideen. Men en fråga bara, var ni inte lite rädda/oroliga att tälta helt ensamma, liksom en tom strand och bara ni två tjejer? Tänker att det ändå finns så mycket man kan råka ut för ://